بازاریابی محتوایی چیست و چه تاثیری در فروش دارد؟

بازاریابی محتوایی چیست و چه تاثیری در فروش دارد؟

salehadmin

بازاریابی محتوایی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به شما در جلب مشتری و سودآوری کسب‌وکارتان و در نهایت فروش یاری کند. «بازاریابی محتوا» یک نوع استراتژی در بازاریابی است که با جلب توجه، جذب و حفظ مخاطب از طریق به اشتراک‌گذاری مقالات، ویدیوها، پادکست‌ها و سایر رسانه‌های مرتبط انجام می‌شود. این رویکرد حیطه فعالیت‌تان را برای مخاطبان مشخص می‌کند، به شناخت بیشتر برند شما کمک می‌‌‌‌‌‌کند و کسب‌وکارتان را در یاد مخاطبان نگه ‌می‌دارد.

در این مطلب از وبسایت رضا گلشنی به رویکرد بازاریابی محتوا، انواع مختلف آن و شیوه انجام آن خواهیم پرداخت.

بازاریابی محتوایی چیست؟

«بازاریابی محتوا» یک رویکرد بازاریابی است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب و حفظ مخاطبانِ هدف و در نهایت، هدایت کنش‌های مشتریان سودآور متمرکز است. بازاریابی محتوا به جای ارائه مستقیم محصولات یا خدمات، محتوای مرتبط و مفیدی را در اختیار مشتریان بالقوه و فعلی شما قرار می‌دهد تا به آن‌ها در حل مسائل کمک کند یا آن‌ها را با مزیت‌های هر محصول و خدمات آشنا کند.

این استراتژی به‌صورت بلندمدت است و بر ایجاد روابط قوی با مخاطبان هدف شما از طریق ارائه مداوم محتوا‌هایی با کیفیت بالا تمرکز دارد. محتوای شما باید مرتبط با محصول یا خدماتی که قصد فروش آن را دارید باشد و توجه مشتریانتان را طوری جلب کند که در هنگام خرید، شما اولین مرجعی باشید که مشتری بالقوه به آن فکر و مراجعه می‌کند. 

«بازاریابی محتوا» با «استراتژی محتوا» چه تفاوت‌هایی دارد؟

بسیاری از افراد بازاریابی محتوا را با استراتژی محتوا اشتباه می‌گیرند؛ در حالی که این دو، مفهوم متفاوتی از یکدیگر دارند. بازاریابی محتوا شامل انتشار محتوای آنلاین از جمله تولید محتوای ویدیویی، انتشار عکس، متن، ویدیو و…در شبکه‌های اجتماعی، انتشار مقالات روی وبسایت، انتشار کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک و… است. اما استراتژی محتوا شامل برنامه‌ها و طرح‌های اولیه برای اشتراک‌گذاری محتوا بر روی رسانه است.

در نتیجه، این استراتژی محتوا است که می‌تواند به شما در مورد نوع محتوا، زمان انتشار، نحوهٔ‌ رسیدن به بیشترین بازدید و… کمک کند. ضرب المثلی می‌گوید: «شکست در برنامه‌ریزی مانند برنامه‌ریزی برای شکست است.» استراتژی محتوا را می‌توان برنامه‌ریزی برای مسیر و بازاریابی محتوا را به عنوان برنامه‌ای که باید به تحقق بپیوندد، در نظر گرفت. 

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا یکی از انواع بازاریابی ربایشی بوده و مستقیما برای جذب مخاطب هدف طراحی شده است. در این مدل بازاریابی، به جای ارسال پیام‌های کلی و بی هدف به مخاطبان بی‌علاقه و تصادفی، ابتدا مشتریان بالقوه خود را شناسایی کرده و سپس در جهت خدماتی که آن‌ها نیاز دارند، اقدام به بازاریابی می‌کنید. در این شیوه مشتریان بالقوه شما از طریق موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی با هدف دریافت مشاوره، راهنمایی یا آموزش با کسب‌وکارتان آشنا می‌شوند. اجزای چرخه بازاریابی درونگرا شامل جذب، تعامل و رضایت می‌شود و تمامی کارها باید در جهت انجام این چرخه انجام شوند. 

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی محتوا در قلب بازاریابی درونگرا قرار دارد. از جمله مواردی که در بازاریابی محتوا می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، محتوای وبلاگ، محتوای ویدیویی و محتوای دانلودی ارائه‌شده در وب سایت، مانند راهنماها، کتاب‌های الکترونیکی و… است. ایجاد محتوا با در نظر گرفتن بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به شما فرصت بیشتری برای کشف‌شدن توسط مشتریان بالقوه را می‌دهد.

بازاریابی برون‌گرا که به آن بازاریابی وقفه‌ای نیز گفته می‌شود، از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند که در تلاش برای افزایش فروش، پیامی را به تعداد زیادی از مردم می‌فرستد. تبلیغات چاپی/تلویزیونی/رادیویی، تماس، پست مستقیم، کمپین‌های ایمیل انبوه و روش‌های دیگر برای مخاطبان زیادی از مردم، خواه آن‌ها به دنبال محصول شما باشند یا نه، هدف قرار می‌گیرند. این یک شروع ارتباط یک طرفه است که معمولاً بر محصولات یا خدمات و دلایلی که مخاطب باید آن را بخرد، متمرکز است.

مشکل بزرگ بازاریابی برونگرا این است که یک پیام جهت بهینه‌بودن برای قشر عظیمی از افراد، باید بسیار گسترده و کلی باشد. به عبارت دیگر، غیرممکن است که محتوای طراحی‌شده در راستای بازاریابی برون‌گرا با نیازها و چالش‌های خاص مرتبط باشد.

انواع بازاریابی محتوا

انواع مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد. البته استفاده از همه انواع بازاریابی محتوا در استراتژی شما الزامی نیست؛ اما مطمئناً استفاده از روش‌های متنوع می‌تواند کیفیت کار شما را بالا ببرد. این به این دلیل است که اینترنت فضای بسیار پویایی است و دیدن یک نوع محتوا به طور دائم، می‌تواند خسته‌کننده باشد.

هرچه برندتان بیشتر روی تنوع‌بخشیدن به محتوا سرمایه‌گذاری کند بهتر است. شما می‌توانید تفاوت‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که انواع محتوای انتخابی‌تان برای اطلاعاتی که می‌خواهید ارائه دهید، مناسب است. یکی دیگر از مزایای تنوع بخشیدن به محتوا این است که اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما هرگز از محتواها و فرم‌های تکراری خسته نمی‌شوند.

در ادامه به برخی از پرکاربردترین انواع بازاریابی محتوا اشاره می‌کنیم.

بلاگ پست و سایر محتواهای وبسایت

بلاگ پست و محتواهای ارائه‌شده در سایت‌ها زیربنای اصلی بازاریابی محتوا هستند. آن‌ها آگاهی کافی از برند به مخاطبان داده و تعامل شما با مشتریان احتمالی را افزایش می‌دهند. وقتی به نحوه عملکرد بلاگ‌ها نگاه می‌کنیم این نکته واضح است که بستری را ارائه می‌دهند که آنقدر جامع و کاربردی است که می‌توان از آن برای انتشار انواع محتوا به سریع‌ترین و آسان‌ترین راه ممکن استفاده کرد.

سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس می‌توانند به شما در ایجاد یک وبلاگ در چند دقیقه کمک کنند. کاربرد این روش برای بازاریابی برند شما کاملاً وابسته به کیفیت محتوایی است که ارائه می‌دهید. هرچه یک بلاگ پست مفصل‌تر، دقیق‌تر و به‌روزتر باشد، احتمال اینکه کسب‌وکار شما به‌طور دلخواه به نتایجی برسد بیشتر است. میانگین پست وبلاگ ۱۱۴۲ کلمه است، اما محتوای طولانی (بیش از ۳۰۰۰ کلمه) می‌تواند فرصت بیشتری برای پاسخگویی به هدف جستجوی کاربر داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی

چرا منتظر بمانید تا مشتریانتان به سراغ شما بیایند در حالی که می‌توانید خودتان به سراغ آن‌ها بروید؟ این روزها، برای یافتن مخاطبان خود کافیست از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. بنابراین، جای تعجب نیست که انواع مختلفی از ابزارهای بازاریابی محتوا به طور خاص برای جذب مخاطبان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد شده‌اند.

با به‌روزرسانی مکرر پروفایل کسب‌وکار خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، می‌توانید فوراً به مخاطبان خود درباره محتوای جدید، به‌روزرسانی‌های هیجان‌انگیز یا پیشنهادهای تبلیغاتی اطلاعات دهید. شبکه‌های اجتماعی مکان‌هایی عالی برای پیدا کردن سرنخ‌های جدید هستند. انجام تبلیغات هدفمند در پلتفرم‌های مختلف می‌تواند راهی مفید برای نشان دادن برند شما به مخاطبانی باشد که به احتمال زیاد به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه‌مند هستند.

ویدیو مارکتینگ

در چند سال گذشته محتوای تولید شده توسط کسب‌وکارها بیشتر به سمت ویدیو مارکتینگ سوق پیدا کرده است. تولید ویدیو سخت است، اما بهترین نتایج را ایجاد می‌کند. جالب است بدانید که بیشتر مردم حداقل ۱۰۰ دقیقه در روز را صرف تماشای محتوای ویدیویی می کنند و ۴۸ درصد از مشتریان برای بازتاب آنچه به آن علاقه دارند به ویدیوها متکی هستند. اگر شرکت شما بتواند محتوای ویدیویی خوبی ایجاد کند و فقط روی محتوای نوشتاری سرمایه‌گذاری نکند؛ احتمال موفقیت آن بسیار بیشتر خواهد شد.

تولید پادکست

پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که می‌توانند به صورت آنلاین بارگیری یا پخش شوند و اغلب یک موضوع یا محتوای خاص را پوشش می‌دهند. تولید پادکست ۳ مزیت اساسی برای بازاریابی محتوا دارد:

  • گوش دادن به پادکست‌ها در حین انجام کارهای دیگر، مانند رانندگی یا ورزش، آسان است؛
  • پادکست‌ها برای مخاطبان مختلف شخصی‌سازی می‌شوند و به شما امکان می‌دهند شخصیت، ارزش‌ها و نظرات خود را به گوش آن‌ها برسانید.
  • پادکست‌ها جامع، کاربردی و انعطاف‌پذیرند و برای اهداف، مخاطبان و استفاده در پلتفرم‌های مختلف مناسب هستند.

اینفوگرافیک

بسیاری از موضوعات پیچیده وجود دارند که ممکن است برند شما بخواهد به مشتریان خود ارائه دهد که توضیح آن‌ها تنها با استفاده از یک پست وبلاگ بسیار سخت است. گاهی اوقات برای اینکه بتوانید راه حل‌های خود را به درستی توضیح دهید، به تصاویر نیاز دارید؛ اینجاست که اینفوگرافیک به کار می‌آید.

اینفوگرافیک‌ها روش‌های بصری برای ارائه ایده‌ها هستند. معمولاً، آن‌ها نکات مهم و اعداد را در اولویت قرار می‌دهند. گاهی اینفوگرافیک‌ها می‌توانند از یک محتوای طولانی که بیشتر در پست های وبلاگ می‌بینید هم موفق‌تر و کاربردی‌تر عمل کنند.

ایبوک

ایبوک‌ها یا همان کتاب‌های الکترونیکی نیز روشی برای تولید محتوای آنلاین هستند. ایبوک‌‌ها متون طولانی هستند که اطلاعات جامعی در مورد یک موضوع مشخص به مخاطبان می‌دهند. برای دانلود ایبوک‌ها، مشتریان باید اطلاعاتی در مورد خودشان، مانند آدرس ایمیل و نام، به شما ارائه دهند.

با در دست داشتن این اطلاعات، کسب‌وکارتان می‌تواند به راحتی فرآیند بازاریابی درونگرا را طی کند و محتوای بیشتری را به مشتریان ارائه دهد که احتمالاً ذهن آن‌ها را نسبت به برند و محصول شما درگیر می‌کند. کتاب‌های الکترونیکی با موضوعات موردنیاز مخاطبان، می‌توانند علاقه زیادی به محصولات و خدمات شرکت شما ایجاد کنند و به همین دلیل است که باید روی این نوع محتوا به طور ویژه‌ای سرمایه‌گذاری کنید.

مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا مخاطبان‌‌ هدف کسب‌وکارتان تعامل ایجاد کنید، روابط قوی و پرسودی با آن‌ها بسازید و در نهایت فروشتان را افزایش دهید. در این بخش به برخی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوا اشاره می‌کنیم:

ایجاد آگاهی از برند، اعتماد و وفاداری

مخاطبان بعد از دیدن یا شنیدن محتوای شما، شروع به ایجاد یک تصویر اولیه از برندتان در ذهن خود می‌کنند. انتشار محتوای آموزنده و ارزش‌آفرین به این معنی است که کسب‌وکار شما معتبر و قابل اعتماد خواهد بود. هر چه مخاطبانتان برای کسب اطلاعات بیشتر به شما اعتماد کنند، احتمال خرید بیشتر خواهد شد.

دسترسی به مخاطبینی که تبلیغات جذبشان نمی‌کند

استفاده از محتوا به جای روش‌های تبلیغاتی مرسوم، به شما کمک می‌کند تا به مشتریان بالقوه‌ای دست پیدا کنید که ممکن است از نرم‌افزار مسدود کننده تبلیغات استفاده کنند یا به‌صورت ناخودآگاه یا فعالانه آن را نادیده بگیرند.

افزایش ترافیک

محتوای با کیفیت، مخاطبانتان را به وب سایت شما می‌کشاند و ترافیک آن را افزایش می‌دهد. هنگامی که مخاطبان هدفتان از سایت شما بازدید کردند؛ می‌توانید آن‌ها را برای خرید یا دریافت اطلاعات تماس متقاعد کنید.

بینش داده‌محور

بررسی و استفاده از داده‌های رفتار و عملکرد مخاطبان و مشتریان در بازاریابی محتوایی به شما امکان می‌دهد تصمیمات آینده را خود را با درصد ضریب خطای بسیار پایین‌تری بگیرید.

مراحل انجام بازاریابی محتوا

انواع مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد؛ اما مراحلِ اصلی انجام همه آن‌ها معمولا مشترک است. در این بخش گام‌های لازم برای انجام بازاریابی محتوا را بررسی می‌کنیم.

۱) هدف خود را مشخص کنید.

هدف شما از بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می‌خواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟ ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما این سوالات هسته اصلی یک استراتژی محتوایی مفید هستند. به اهداف تجاری سطح بالا، یادداشت‌های جلسات و یادداشت‌های تیم خود نگاه کنید؛ سپس تحقیقات انفرادی انجام دهید تا مطمئن شوید که اهداف شما برای کسب‌وکارتان مناسب است.

۲) در مورد مخاطبان هدف تحقیق انجام دهید.

برای توسعه یک برنامه بازاریابی موفق، باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود را تعریف کنید که به عنوان شخصیت یا همان پرسونای خریدار شما نیز شناخته می‌شود. این بخش مهمی از مرحله برنامه‌ریزی برای بازاریابی محتوا است.

این امر به ویژه برای کسب‌وکارهایی که تازه وارد بازاریابی شده‌اند بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، می‌توانید محتوای مرتبط‌تر و ارزشمندتری تولید کنید که آن‌ها علاوه‌بر علاقه‌مندی به خواندن، برای خرید یا اهداف دیگر مدنظرتان هم ترغیب شوند.

۳) میزان بازدهی محتوای تولیدی خود را بررسی کنید

بسیاری از برندها با انتشار پست‌های بلاگ یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کار خود را شروع می‌کنند. اگر می‌خواهید در فرم‌های مختلف محتوا سرمایه‌گذاری کنید، باید میزان راندمان محتواهای برتر و محتواهای کم‌بازده خود را به‌صورت مستمر ارزیابی کنید.

۴) ایده های محتوایی خود را تعیین و بررسی کنید.

شما می‌توانید از طریق بررسی میزان بازدهی محتواهای تولیدی قبلی، تحقیقات برای ایجاد پرسونا و اهداف تعیین‌شده خود، جهت اتخاذ بهترین تصمیمات برای بازاریابی محتوای مناسب با کسب‌وکارتان استفاده کنید. بررسی این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بهترین ایده‌ها را برای تولید محتوا پیدا کنید.

۵) محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.

بازاریابی محتوا به انتشار محتوا ختم نمی‌شود و شامل مدیریت محتوا نیز هست. شما باید یک برنامه‌ریزی جامع برای نحوه سازماندهی محتوای خود داشته باشید.

  • یک تقویم محتوایی برای تعیین زمان انتشار آن‌ها تنظیم کنید؛
  • به صورت منظم بازدهی محتواها را بررسی کرده و از نتایج برای بهبود روند کار خود استفاده کنید.
مزایای بازاریابی محتوا و تاثیر آن در فروش
مزایای بازاریابی محتوا و تاثیر آن در فروش

مثال‌هایی از بازاریابی محتوا در برندهای مطرح جهان

نمونه‌ای از بازاریابی محتوا در اینستاگرام

گلوسیر یکی از برندهای مطرح جهان در زمینه‌ آرایشی و بهداشتی است. اکانت اینستاگرام گلوسیر چهره اصلی این برند است و سایر محتواهای کانال‌های دیگر بازاریابی (مانند وب سایت و…) آن را تکمیل می‌کند. صفحه اینستاگرام گلوسیر خط تولید این شرکت را به اشتراک می‌گذارد، محصولات مختلف را نمایش می‌دهد و نحوه استفاده از هر محصول را به مشتریان احتمالی خود آموزش می‌دهد. این برند در صفحه اینستاگرام رضایت مشتریانش را به اشتراک می‌گذارد تا مخاطبان بیشتری جذب کند.

نمونه‌ای از بازاریابی محتوا با بلاگ پست

Expedia نام بلاگی است که اطلاعات مربوط به سفر از جمله معرفی هتل‌های معروف جهان، مکان‌های دیدنی برای بازدید و سایر موارد مرتبط با سفر را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد. این برند به طور منظم در وبلاگ خود محتوا منتشر می‌کند تا تعامل بازدیدکنندگان با آن افزایش پیدا کند.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره تاثیر بازاریابی محتوایی بر فروش صحبت کردیم. ابتدا در مورد ماهیت بازاریابی محتوا و تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا توضیح دادیم و سپس نگاهی به انواع مختلف آن داشتیم. در ادامه به مزایای بازاریابی محتوا و مراحل انجام آن پرداختیم و در پایان ۲ مثال از این نوع بازاریابی زدیم. برای سفارش تولید محتوا و دریافت اطلاعات بیشتر، از طریق شماره‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

سوالات متداول

۱) یکی از اشکالات اساسی بازاریابی برونگرا چیست؟

اشکال بازاریابی برونگرا این است که یک پیام جهت مناسب‌بودن برای تعداد زیادی از مخاطبان، باید مفهوم بسیار گسترده و کلی داشته باشد و غیرممکن است که بتواند با نیازها و چالش‌های خاص آن‌ها مرتبط باشد.

۲) منظور از بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد بلندمدت بازاریابی است که روی ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب و حفظ مخاطبانِ هدف و هدایت کنش‌های مشتریان سودآور متمرکز است.

۳) اولین گام در انجام بازاریابی محتوا چیست؟

اولین گام در انجام بازاریابی محتوا و درک تاثیر بازاریابی محتوایی بر فروش ، تعریف و مشخص‌کردن اهداف انجام این کار است.

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است